Prvá/Menu/Obsah/Punk history/Texty a tabulátory/mp3/ Download/Fotky/Kniha návštev/Zoznam albumov/Odkazy a kontakt

DEAD KENNEDYS
Dead Kennedys

Americká punková kapela, ktorá sa do výraznej miery podieľala na vzniku vtedy iba rozvíjajúcej sa americkej hardcore scény, započala svoju existenciu na prelome 70. a 80. rokov.

Potom, čo vystriedal niekoľko veľmi zle platených zamestnaní a nevyšiel mu ani pokus o kariéru herca, spevák Jello Biafra (občianskym menom Eric Boucher) zareagoval na inzerát umiestnený v jednom sanfranciskom plátku gitaristom Eastom Bay Rayom, zháňajúcim členov do punkovej kapely. Ku dvojici sa neskôr pridal basgitarista Klaus Fluoride, bubeník Bruce Slesinger (alias Ted) a druhý gitarista, známy pod pseudonymom 6025. Ten sa však rozhodol kapelu v marci roku 1979 opustiť, Slesingera v roku 1981 vystriedal za bicou súpravou D. H. Peligro.

V roku 1978 sa v Amerike naplno prejavil vplyv britskej punkovej scény. Všetko to začalo turné The Damned počiatkom roka 1977, koncom toho istého roka brázdili Spojené štáty Sex Pistols. Ich koncert v sanfranciskom klube Winterland sledoval i Biafra. Po tejto skúsenosti a návštevy Anglicka koncom 1977-eho sa Jello rozhodol pomôcť vytvoriť ekvivalentnú americkú scénu. Nebol sám. Undergroundová kultúra, podporovaná týmito priekopníkmi sa od tej britskej už od začiatku dosť odlišovala. Americký punk bol omnoho voľnejší, nebol zviazaný smiešnymi diktátmi a konvenciami, ako jeho britský predchodca. Ten rozdiel, prejavujúci sa prevažne v štýle prejavu a obliekaní je praktický badateľný dodnes.

Po období ´zúrivého´ skúšania absolvovali v júli 1978 Dead Kennedys svoje prvé vystúpenie. Napätie a provokácia medzi skupinou a publikom jasne naznačovali, ktorým smerom sa uberá tvorba tejto formácie. Ich muzika bola naozaj poctivým obrazom ortodoxného britského punk rocku - surový zvuk gitár, dunivá basgitara a prekliato rýchle bicie. No v prípade Dead Kennedys tu bolo už odzačiatku aj čosi viac; predovšetkým hudobné schopnosti členov skupiny, ktorí hrali na punkerov až prekvapivo čisto a taktiež hĺbka výpovede obsiahnutá v textoch, ktoré poslucháčov oslovovali až príliš zreteľne.

Biafrov hlavný textový koncept bol politický. Svojimi polemikami útočil na celý rad jednoduchých, avšak veľmi dôležitých cieľov - veľký obchodný marazmus, americká vláda pod prísnou kontrolou Ronalda Reagana, zverstvá páchané Ku-Klux-Klanom a slabomyselná odozva amerických liberálov na všetky tieto problémy. Prvé songy "Let´s Lynch The Landlord", "I Kill Children", "Chemical Warfare", "Funland At The Beach", s textami plnými Biafrovho typického sarkazmu, zosmiešňovali extrémne násilie a konzervatizmus, taký charakteristický pre život Američanov. Čo zachránila vierohodnosť obžalôb americkej spoločnosti od zrútenia pod váhou ich vlastných ambícií? Podopieral ich predovšetkým Biafrov večný zmysel pre humor, ako aj mimoriadne nasadenie, akým spieval. Jeho jedinečný trasľavý hlas sa snáď nedal ani napodobniť.

Ďalším dôležitým prvkom bol fakt, že Dead Kennedys sa nebáli vyjadrovať svoje politické názory aj počas vystúpení. Mimochodom, medzi nezabudnuteľné fóry patrí Biafrova kandidatúra na post starostu San Francisca v roku 1979. Keď so svojou vizážou chuligána vtedy dorazil na tamojšiu radnicu, nechápajúci dvaja protikandidáti sa radšej dali na útek... O kapelu sa však čoskoro začali zaujímať aj rôzne ´zaručene´ správne politicko-náboženské spolky. Problémy Dead Kennedys s týmito samozvanými ochrancami morálky sa po čase čiastočne urovnali.

Prítomnosť polície, častokrát veľmi agresívnej, ktorá pri zásahoch nerozlišovala medzi fanúšikmi a kapelou, nebola na koncertoch Dead Kennedys ničím výnimočným. Vysoká miera kontroverznosti sa čoskoro prejavila aj tým, že žiadna väčšia nahrávacia spoločnosť nechcela mať s týmto spolkom nič spoločné. Jedinou možnosťou ako v čo najširšej miere prezentovať svoju tvorbu.

 

Pridal: Troska

SpäŤ